Siirry pääsisältöön

Portugali 5.-14.9. / Kolme kohdetta kerralla, Lissabon, Sintra, Sesimbra / Osa 3 / 5: Palatsien Sintra

Palacio de Pena, Sintra

8.9. Auto alle ja tien päälle

Vuokrasimme tosiaankin auton etukäteen Bookingin kautta Querin-nimiseltä vuokrausfirmalta. Meille ennestään tuntematon ja vähän jännitti, kuinka luotettava firma on yms. Onneksi kaikki meni oikein hyvin, tosin tässä vielä odotellaan tietullien maksuja, saa nähdä kuinka paljon sieltä tulee maksettavaa...

Guerinin pisteellä Lissabonin lentokentällä terminaali 1:ssä. Homma hoitui aika sukkelaan kun varaus oli tehty ennakkoon. Vuokrauksen kokonaishinta oli 248e ja otimme auton ajalle 8.-14.8. Vuokran hintaan kuului vakuutus (ei tuulilasi- tai rengasvakuutusta). Mitään ylimääräistä ei yritetty kaupata, erittäin miellyttävä ja sujuva kokemus. Kun homma oli tässä valmis, meitä ohjeistettiin menemään terminaalin uloskäynnin läheisyydessä oleville hisseille ja ylös auton noutopisteelle. Auto oli se mitä pitikin olla, tuttu Toyota Yaris automaattivaihteistolla. Ja sitten matkaan.

Palacio National de Queluz

Olin suunnitellut että käydään täällä Queluzin palatsissa jos ehditään. Olimme todella hyvissä ajoin liikenteessä ja palatsi sattui sopivasti matkan varrelle matkalla lentoasemalta Sintraan. Itseasiassa Lissabonista tänne Queluzin palatsille on ainoastaan 13 km ja täältä Sintraan sama 13 km. Jonoa palatsiin ei ollut lainkaan ja piletin hinta on 10e ja sillä pääsee sekä palatsiin, että puutarhaan. Ulkokuori hieman hämää, se ei pääse loistossaan aivan samalle tasolle kuin eri aikakausina rakennetut loisteliaat sisätilat.

Queluzin kartta. Sattui nyt tulemaan espanjankielinen mukaan, mutta saanee käsityksen palatsialueen laajuudesta.

Kierros lähtee käyntiin. Kauniita tapetteja ja mikä katto! Ihastelimme tässä noita tapetteja ja turistiryhmä rynnisti ohi ryminällä pysähtymättä tähän huoneeseen, mutta syyn huomasimme hetken päästä.

Valtaistuinsali, juhlasali. Täällä on pidetty loistokkaita juhlaillallisia ja tanssiaisia. Olihan tämä todella upea huone ja tänne se turistiryhmäkin ryntäsi opastettavaksi.

Kattoikkunahuone.

Musiikkihuone. Tässä huoneessa on pidetty monia serenaadeja kuninkaallisten syntymäpäivien ja muiden hovijuhlien yhteydessä.

Todella mielenkiintoisia tapetteja täältä kyllä löytyy.

Historiaa

Queluzin arkkitehtuuri edustaa Portugalin ylellistä aikakautta 1600-luvun lopulta alkaen. Palatsi on yksi viimeisimmistä Euroopassa suunnitelluista suurista rokokoorakennuksista. Palatsin rakentaminen on aloitettu 1747. Palatsi on toiminut useamman kuninkaallisen asuinpaikkana ja vielä 1800-luvullakin palatsissa asuttiin, mutta putosi pikkuhiljaa Portugalin hallitsijoiden suosiosta.

Vuonna 1747 Juhana V:n nuorin poika Pedro valtuutti Mateus Vincenten muuttamaan hänen 1600-luvulla rakennetun metsästysmajansa rokokootyyliseksi kesäpalatsiksi. Palatsin keskiosa (mm. musiikkisali) rakennettiin tuolloin. Pedron naitua tulevan Maria I:n 1760 palatsia suurennettiin jälleen. Tuolloin lisättiin mm. ylellinen Robillion-paviljonki ja puutarha. Valtaistuinsali luotiin sekä musiikkisali sai uuden ilmeen. Marian hallitsijakaudella palatsin alueella oli eläintarha ja kaakelein reunustamalla kanaalilla veneiltiin.
(Lähde: Kaupunkikirja / Lissabon)

Kuninkaallinen sukupuu.

Pieni empire-makuuhuone käytävän varrella.

Hienoa tapettia jälleen.

Upea laatoitettu käytävä.

Suurlähettilään sali. Tässä ylväässä salissa tavattiin diplomaatteja ja pidettiin konsertteja.

Suurlähettilään sali

Kuninkaan makuuhuone. Huoneen muoto on pyöreä ja katto on kupolimallinen. Seinien maalauksissa on kuvattu kohtauksia Don Quijotesta.

Kuningattaren pukeutumishuone

Kanaalin kaakeliseinää. On ollut aikoinaan varmasti upea ilmestys.

Kanaali. Tässä on harrastettu huviveneilyä, ehkäpä gondolilla..

Palatsin muotopuutarhaa.

Sellainen oli se palatsi. Kierroksen jälkeen olisi voinut pitää vielä kahvitauon palatsin kahviossa, mutta valitettavasti se oli kiinni. Onneksi tuolla matkan varrella oli muuten lähes jokaisessa huoneessa vierailijoille tuoleja ja aika tiheästi sai kyllä selkää lepuutta. Palatsin tilat saa muuten kiertää ihan yhdessä tasossa, puutarhaan mennessä laskeudutaan sitten portaita, mutta melko helppokulkuinen on tämä kohde.
Seuraavaksi jatkamme matkaa Sintraan ja majoitumme siellä seuraavat pari yötä.

Sintra 8.-10.9.

Majoituimme hotellissa Sintra Boutique Hotel, joka sijaitsee historiallisessa keskustassa. Etukäteen mietitytti, mihin saamme automme siellä parkkeerattua, koska parkkitilaa on vähän ja ajaminen keskustassa on haasteellista. No, päätiimme olla ajelematta lainkaan Sintrassa majoittumisen aikana ja hotelli ystävällisesti huolehti auton heidän yksityiseen autotalliin majoituksen ajaksi pientä korvausta vastaan. Illalla tutustuimme vähän historialliseen keskustaan ja kävimme syömässä. Hotellin vastaanotossa virkailija hommasi meille ystävällisesti liput Pena palatsiin. Kaikki liput tuonne ovat aikamääritettyja ja ylhäällä palatsin sisäänkäynnillä täytyy olla lipussa määrättyyn aikaan. Lipun hintaq palatsiin ja sitä ympäröivään puistoon maksaa 13,30e/kpl. Meidän aika oli klo 10.30 ja meitä ohjeistettiin, että kannattaa mennä taksilla ja se kannattaa tilata hotellille klo 9.30.

Palacio Nacional de Pena

Palatsi sijaitsee Sierra de Sintran huipulla. Vuoren korkein kohta on 529 metrin korkeudessa. Palatsi rakennettiin 1800-luvulla kuningatar Maria II:n puolisolle Sachsen-Coburgin ja Gothan Fernandille. Palatsin paikalla oli aiemmin 1400-luvulla perustettu Hieronymuksen luostari. Tämän kesäpalatsin suunnitteli saksalainen arkkitehti paroni von Eschwege.

Matkalla huipulle. Pääsimme taksilla jo melko lähelle palatsia, mutta viimeiset 500 metriä jyrkkää mäkeä ylös piti joko kävellä tai odottaa bussia jonossa seisten. Tässä kohtaa kävely tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Toisaalta se kannatti, koska puistonäkymät olivat upeat, mutta toisaalta mäki oli tosiaankin turhan jyrkkä. Taksi tuonne keskustasta maksoi 12 e. Otimme varman päälle ja tilattiin taksi 9.20, mutta se tunti olisi kyllä riittänyt. Palatsille pääsee myös turistibussilla 434, mutta bussi on useinkin tupaten täynnä. Jos tulet Sintraan junalla, bussi on varmastikin järkevä valinta, koska bussi lähtee rautatieasemalta. Tästä linkistä löydät lisää tietoa bussista 434 reitteineen.

Ohjeistusta matkan varrella.

Siellä se jo näkyy💓

Noniin sisällä ollaan ja kierretään jonossa paikkoja. Tässä upeaa laatoitettua sisäpihaa.

Kuninkaallinen ruokasali.

Arabialainen sali.

Tanssiaissali.

Keittiö

Historia

Linnan historia alkoi keskiajalla, kun Sintran yläpuolelle, kukkulan huipulle rakennettiin Penan Neitsyt Marialle omistettu kappeli. Vuonna 1493 kuningas Manuel I määräsi rakennettavaksi paikalle luostarin ja luostari lahjoitettiin Pyhän Hieronymuksen ritarikunnalle. Vuoden 1755 suuri maanjäristys muutti luostarin raunioiksi. Kappeli selvisi kuin ihmeen kaupalla ilman vaurioita. Kuningas Ferdinand ihastui raunioihin ja päätti hankkia kuningatar-puolisonsa kanssa luostarin ja ympäröivät maat maurien linna mukaan lukien itselleen. Ferdinand päätti rakentaa paikalle kesäpalatsin. Toimeksiannon palatsin toteuttamiseen sai Wilhelm Ludvig von Eschwege. Hän oli saksalainen amatööriarkkitehti, joka matkusti paljon ja hän ilmeisesti tutustui Rheinin varrella oleviin linnoihin, myös kuningas Ferdinand ja kuningatar Maria II puuttuivat palatsin koristeluun ja symboliikkaan. Palatsia on rakennettu 1842-1854. Palatsin ulkokuori on maalattu uudelleen 1900-luvulla alkuperäisen värityksen mukaan.
Lähde: Wikipedia

Kierroksen jälkeen kahvitauko :) Tämän jälkeen jatketaan vielä ulkotiloihin tutustumista.

Merihirviö vartioi tritonikaarta.

Sisäänkäynti kappeliin. Kappeli oli jo osa Hieronymuksen luostaria.

Kappeli

Osa kappelin ikkunamaalauksesta.

Parque de Pena ja upeaa murattien verhoamaa metsämaisemaa. Pena palatsia ympäröi 200 hehtaarin laajuinen metsäinen puisto. Puisto on siis todella laaja ja sieltä löytyy vaikka ja mitä. Jos siis fyysistä suorituskykyä riittää, kannattaa tutustua tarkemmin tähän puistoon ja jos haluaa käydä pelkästään puistossa, tänne on saatavilla erillisiä lippuja. Täältä lisää informaatiota puistosta.

Vale dos Lagos. Osa Parque de Penaa. Lähdimme palatsilta alaspäin sellaista reittiä, että emme enää päässeet tätä aluetta katsomaan, muutaman kuvan otin aidan raosta.

Vale dos Lagos. Kun laakson läpi kulkenut puro padottiin, syntyi viisi järveä. tässä osa tuosta kokonaisuudesta.

Vale dos Lagos

Matka alas Sintran historialliseen keskustaan

Tuo tuo linnamainen palatsi puistoineen oli kyllä upea elämys. Toki puistoon olisi voinut tutustua vielä paremmin, mutta totuus on se, että tässä vaiheessa selkä ja jalat olivat jo aikalailla kipeät ja päätimme lähteä kohti Sintran keskustaa. No, järkevin vaihtoehtohan olisi ollut tässä vaiheessa ottaa vaikka tuk tuk-kyyti, joita oli tuossa Vale dos Lagosin lähettyvillä tarjolla. Mutta ei, matkaa keskustaan nyt ei periaatteessa ole paljoa ja alaspäin menee ihan hyvä polku. Kait nyt alaspäin on helppo mennä ja matkalla näkee sopivasti Maurien linnankin, eikun matkaan vaan!

Tässä sitä mennään, ei ehkä helpointa mahdollista väylää :)

Mutta kyllä täällä sielu lepää.

Hmm..

Nää rappuset oli varmaankin pahinta.

Ja lisää..

Ja välillä vielä ylöskin..

Tässä kohtaa valittiin reitti suoraan alaspäin, koska linnalle oli aivan liikaa kiipeämistä.

Castelo dos Mouros. Maurit rakensivat tämän linnan 700- ja 800-luvuilla.

Mutta nämä maisemat💓.

Ja välillä pääsi istumaan oikein valtaistuimelle. Hyvä että näitä istumapaikkoja löytyi, sillä mitä pidemmälle alas pääsimme, sitä useammin jouduin etsimään levähdyspaikkaa.

Alempana taas hiukan erilaista maisemaa.

Huh huh, pääsimmehän toki perille Sintran historialliseen keskustaan, mutta kyllä nyt teki todella tiukkaa. Viimeisissä portaissa alkoi tuntua jo kovaa kipua vasemmassa jalassa ja alaspäin meneminen oli tuskallista. Onneksi kuitenkin oli kunnollinen arsenaali kipugeelejä mukana ja toivuin pikkuhiljaa rasituksen aiheuttamasta oireilusta. Vaikka tässä vaiheessa harmitti todella että miksi piti lähteä kävelemään, toisaalta fiilikset olivat kuitenkin positiivisen puolella kun ajatteli niitä hienoja maisemia siinä matkalla. Tuk tukin kyydissä tuo kaikki olisi jäänyt kokematta.

Alunperin tämän päivän ohjelmassa olisi ollut vielä Quinta da Regaleira, mutta sinne ei ollut mitään mahdollisuutta mennä, eli se jäi nyt kokonaan näkemättä tällä reissulla. Illalla kävimme vielä syömässä ja lepäilimme lopun iltaa.

Seuraavassa jaksossa käymme Sintran National Palacessa ja lähdemme jatkamaan matkaa länsirannikon kautta kohti Sesimbraa. Pysythän mukana 😊.

Linkkejä:

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kellarin täysi muodonmuutos

Kuva 1. Lähtötilannetta Moikka. Olen jonkun kerran jo viitannut talomme kellariremonttiin. Tila on nyt valmis ja nyt on aika syventyä remonttiin ja muutoksiin täysillä. Lähdemme etenemään todellakin aivan pohjalta ja suunta on vain ja ainoastaan ylöspäin. Turvallista matkaa! Pientä alustusta Vuonna 2000 me muutimme tähän 1956 rakennettuun rintamamiestaloon. Paria vuotta myöhemmin teetimme suuren remontin, jonka yhteydessä oli tarkoitus remontoida myös kellarikerros. Remontin laajuus yllätti sillä kertaa ja kellariremontti jäi hamaan tulevaisuuteen. Siitä saakka kun muutimme tänne, Pasi on haaveillut saavansa oman soittokämpän kellariin. Saimme aikoinaan itse piikattua vanhan sementtilattian pois, mutta siihen se sitten jäikin. Raha ratkaisee. Lainatilanteen parantuessa meillä oli lopultakin mahdollisuus rahoittaa tämä remontti. Talo on salaojitettu ja patolevy kiertää muuria. Ei ulkopuolista eristystä. Suunnitelma Suunnitelmana on saada kellariin harrastetila, jossa o

Syksyinen päiväreissu Kustaviin

Sunnuntaina aamutuimaan lähdimme viemään Monaa päivähoitoon hoitolaan ja sitten nokka kohti Kustavia. Alkuperäinen suunnitelma oli käydä Hangossa kuvausreissulla, mutta se reissu olisi vaatinut yöpymisen jossain siellä suunnilla ja sopivaa majoitusta ei löytynyt millään. Monakin olisi joutunut yöpymään hoitolassa, joten jätimme Hangon ympäristöineen suosiolla ensi kesään. Toiveissa olisi saada otettua hyviä lintukuvia ja ehkäpä joku uusi lajikin tulisi vastaan. Siuro-Yläne-Uusikaupunki-Kustavi-Vuosnainen-Kustavi-Mynämäki-Siuro Matkaan Syksyisen aamun usvaa vielä näkyvissä, vaikka aurinko oli jo aikaa noussut. Heinijärventieltä kuvattu. Hauska idea ja olipa kauniina säilynyt kukkapelto💓 Tie 249, pian Sastamalassa. Sastamalasta lähdemme ajamaan Pyhäjärven etelänpuoleista reittiä ja saavumme Yläneelle. Tieltä pilkottaa mielenkiintoisen näköinen kirkko, tutustummepa seuraavaksi siihen. Yläneen Pyhän Olavin kirkko Komea punainen puukirkko sieltä ruskan värjäämien puiden takaa pilkistää.

Nizza 22.-27.9 / Place Massena, Avenue Jean Medecin, Satama

Place Massena ja aukiolta lähtevä Avenue Jean Medecin Place Massena Place Massena on Nizzan pääaukio ja keskuspaikka, jonne monet kaupungin tärkeimmistä kaduista johtavat.  1800-luvulla perustettua aukiota reunustavat italialaistyyliset, punamullan väriset rakennuk set ja palmupuut. Aukio koki muutama vuosi sitten muodonmuutoksen ja siitä tuli jalankulkijoille ystävällisempi paikka. Nykyisin siellä on kahviloita ja kauppoja, suihkulähteitä, patsaita ja penkkejä. Etelässä Place Massena päättyy tähän suihkulähteeseen, jonka keskellä seisoo seitsemän metriä korkea Apollo-patsas.         La Fontaine du Soleil. Kun ensimmäisenä iltana tupsahdimme tutkaillessamme kaupunkia tälle aukiolle, näky oli unohtumaton. Iso luokseen kutsuva aukio, jonka hallitsevin elementti pimeän aikaan ovat valopatsaat. Patsaat ovat espanjalaisen taiteilijan Jaume Plensan luoma taideteos. Kaikkien seitsemän patsaan värit muuntuvat sulavasti vihreästä punaiseen, oranssiin...Teoksen nimi on "Con