Siirry pääsisältöön

Seikkailu Pietarin metrotunneleissa

Avtovo-asema, punainen linja 1.

Pietarissa on kätevintä liikkua metrolla. Se on edullista, nopeaa ja vaivatonta, etenkin ruuhka-aikaan. Vuorovälit ovat erittäin tiheät. Metroverkosto koostuu viidestä linjasta ja 63 asemasta. Venäjän kielen osaamista ei tarvita, sillä asemat on nimetty myös länsimaisin kirjaimin. Ainoa huono puoli on se, että asemaia ei ole kovinkaan tiheästi, etenkään keskustan alueella. Moika-joen ja keskustan välissä sijaitsee ainoastaan Admiraltayskayan asema. Kun valitset hotellia ja haluat liikkua metrolla (etenkin kun olet majoittumassa kauemmas keskustasta), kannattaa tarkistaa, että lähin metrolinja on kävelymatkan päässä. Helpottaa huomattavasti elämää.

Pietarin metrokartta. Löytyy myös mm. täältä

Historia



Alueen pehmeän savisen maaperän vuoksi se on yksi maailman syvimmällä kulkevista metroista. Siltä se todellakin tuntui kun laskeuduimme ja nousimme metrotunneleista. Aika kauan sai körötellä liukuportaissa mennen, tullen. Rullaportaat olivat monenmoista mainosta täynnä, ei huono idea, sillä kyllä tuolla matkalla ehtii mainoksia tiiraillakin.
Matkalla alas. Ploštšad Vosstania

Pietarin (tuolloin Leningradin) metro avattiin vuonna 1955. Linja numero 1, Kirovin-Viipurin linja. Tämä punainen linja oli ensimmäinen metrolinja. Pääteasemia olivat tuolloin Avtovo ja Plochad Vosstania. Tämän 1-linjan ensimmäiset asemat ovat edelleen koko metrolinjaston koristeellisimpia ja kauneimpia. Linja yhdistää neljä viidestä Pietarin päärautatieasemasta

Vanhimmat asemat on rakennettu stalinistisen arkkitehtuurin mukaisesti hyvin koristeellisiksi. Vuodesta 1958 alkaen Nikita Hrustsovin aikana muotokielestä karsittiin kaikki ylimääräinen. Asemien arkkitehtuuri ja suunnittelu kuvastavat metron rakentamisen aikana vaihtuneita olosuhteita politiikassa, taiteessa ja teknologiassa. Hrustsovin aikaan kehitettiin uusi suljettu asematyyppi, joissa asemalla odotetaan junaa saapuvaksi suljettujen ovien takana, radalle ei pääse.


Mayakovskaya.

Pietarin upeimmat metroasemat


Kävimme ajamassa Pasin kanssa 1-linjaa läpi ihan katselleksamme näitä upeita asemia. Ohessa kuvamateriaalia:

Narvaskaja

Asema sijaitsee 52 metrin syvyydessä. Asema kuvastaa Neuvostoliiton työläisten ahkeruutta ja tehokkuutta. Aseman seiniä koristavat veistostaulut kuvaavat eri ammattiryhmiä.








Upeita kattokruunuja.

Kirovski Zavod


Asema sijaitsee 44 metrin syvyydessä. Asema on nimetty Kirovin metallitehtaan mukaan. Asema edustaa Neuvostoliiton teollisuuden kehitystä. Aseman upea sisäänkäynti jäi meiltä näkemättä. Se on uusklassiseen tyyliin rakennettu doorilaisilla pylväillä varustettu rakennus.
Lähde:Wikipedia

Kirovski Zavod. Asemaa tukee 62 tukipilaria. Pilareiden päällä on 48 alumiinista taulua, jotka kuvaavat Venäjän teollisuutta. Aihealueita on neljä erilaista.







Avtovo

Asema avattiin vuonna 1955. Avtovo sijaitsee Leninski Prospektin ja Kirovski Zavodin asemien välissä kaupungin länsipuolella. Jälleen hyvä esimerkki pylväs-asematyypistä. Laiturialue on koristeltu uusklassiseen tyyliin. Aseman sisäänkäyntinä on myös uusklassiseen tyyliin rakennettu paviljonki. Harmillisesti tuota ulkopuolista paviljonkia ei tullut nähtyä, pysyimme visusti maan uumenissa tällä kohtaa. Avtovo sijaitsee 12 metrin syvyydessä.
Lähde: Wikipedia







Ploštšad Vosstanija

Asema avattiin 15.11.1955. Asema edustaa alkuperäistä Pyloni-asematyyppiä. Asema on peräti 58 metriä maanpinnan alapuolella.
Aseman pääuloskäynti on Vosstanija-aukion laidalla (Nevski Prospektin ja Ligovski Prospektin risteyksessä). Asema on yhteydessä maanalaisella käytävällä Majakovskaja-metroasemaan. Asemalta on uloskäynti Moskovan rautatieasemalle.
Lähde; Wikipedia

Erityistä tässä asemassa on tuo upea pääsisäänkäynti, paviljonki. Upea maamerkki ja vuodenvaihteen valaistussa asussa on kyllä erityisesti edukseen. Välillä kannattaa näköjään nousta ihastelemaan asemaa myös maan päälle!

Ploštšad Vosstanija



Ploštšad Vosstanija paviljonki upeassa vuodenvaihteen valaistuksessa. Taystalla näkymä Nevski Prospektille.



Halli sisältä.

Puškinskaya


Metroasemalla sijaitsee kuuluisan venäläisen runoilijan Alexander Puskinin patsas ja muistomerkki. Metroasema on nimetty runoilijan mukaan. Asema avattiin 30. huhtikuuta 1956. Asema sijaitsee punaisen (1) ja violetin (5) linjan risteyskohdassa. Laiturille päästäkseen on laskeuduttava 57 metrin syvyyteen.







Lähde: Wikipedia

Tehnologitšeški Institut


Tämä asema on myös yksi vuonna 1955 avatuista asemista. Asema on koristeltu 24 reliefillä, jotka kuvaavat venäläisiä ja neuvostoliittolaisia tiedemiehiä. Asema sijaitsee 60 metrin syvyydessä, 1- ja 2-linjan risteyskohdassa.
Lähde: Wikipedia


Maksaminen


Meillä oli tarkoitus liikkua pääasiassa julkisilla, joten päätimme hankkia tällaiset 


ladattavat matkakortit (one day all transport pass), jotka käyvät tarvittaessa lähes kaikissa julkisen liikenteen välineissä. Näihin latasimme matka-aikaa 3 vuorokaudelle. Hinta 355 ruplaa/lataus, eli ei juuri mitään. Yksittäinen metrotiketti maksaa 55 RUB. Lippu on voimassa niin kauan, kunnes astut ulos asemalta. Vaihtoja voit tehdä maan alla mielin määrin. Pietarin metron virallisilta sivuilta lisää tietoa lipunhinnoista. Lippuja voi ostaa palvelutiskiltä sekä automaateista. Ihan kokemuksesta, voin sanoa että tuo kortti on kyllä kätevä, vahva suositus. Toki jos tiedät jo valmiiksi ettet juurikaan tule metrolla matkustamaan, yksittäiset piletit tulevat toki halvemmaksi.

Huomaathan, että risteysasemilla etenkin maanalainen kävelymatka venähtää melko pitkäksi. Ei siis välttämättä huonojalkaisen valinta.

Admiraltayskaya

Admiraltayskay

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kellarin täysi muodonmuutos

Kuva 1. Lähtötilannetta Moikka. Olen jonkun kerran jo viitannut talomme kellariremonttiin. Tila on nyt valmis ja nyt on aika syventyä remonttiin ja muutoksiin täysillä. Lähdemme etenemään todellakin aivan pohjalta ja suunta on vain ja ainoastaan ylöspäin. Turvallista matkaa! Pientä alustusta Vuonna 2000 me muutimme tähän 1956 rakennettuun rintamamiestaloon. Paria vuotta myöhemmin teetimme suuren remontin, jonka yhteydessä oli tarkoitus remontoida myös kellarikerros. Remontin laajuus yllätti sillä kertaa ja kellariremontti jäi hamaan tulevaisuuteen. Siitä saakka kun muutimme tänne, Pasi on haaveillut saavansa oman soittokämpän kellariin. Saimme aikoinaan itse piikattua vanhan sementtilattian pois, mutta siihen se sitten jäikin. Raha ratkaisee. Lainatilanteen parantuessa meillä oli lopultakin mahdollisuus rahoittaa tämä remontti. Talo on salaojitettu ja patolevy kiertää muuria. Ei ulkopuolista eristystä. Suunnitelma Suunnitelmana on saada kellariin harrastetila, jossa o

Syksyinen päiväreissu Kustaviin

  Sunnuntaina aamutuimaan lähdimme viemään Monaa päivähoitoon hoitolaan ja sitten nokka kohti Kustavia. Alkuperäinen suunnitelma oli käydä Hangossa kuvausreissulla, mutta se reissu olisi vaatinut yöpymisen jossain siellä suunnilla ja sopivaa majoitusta ei löytynyt millään. Monakin olisi joutunut yöpymään hoitolassa, joten jätimme Hangon ympäristöineen suosiolla ensi kesään. Toiveissa olisi saada otettua hyviä lintukuvia ja ehkäpä joku uusi lajikin tulisi vastaan. Siuro-Yläne-Uusikaupunki-Kustavi-Vuosnainen-Kustavi-Mynämäki-Siuro Matkaan Syksyisen aamun usvaa vielä näkyvissä, vaikka aurinko oli jo aikaa noussut. Heinijärventieltä kuvattu. Hauska idea ja olipa kauniina säilynyt kukkapelto💓 Tie 249, pian Sastamalassa. Sastamalasta lähdemme ajamaan Pyhäjärven etelänpuoleista reittiä ja saavumme Yläneelle. Tieltä pilkottaa mielenkiintoisen näköinen kirkko, tutustummepa seuraavaksi siihen. Yläneen Pyhän Olavin kirkko Komea punainen puukirkko sieltä ruskan värjäämien puiden takaa pilkistää.

Nizza 22.-27.9 / Place Massena, Avenue Jean Medecin, Satama

Place Massena ja aukiolta lähtevä Avenue Jean Medecin Place Massena Place Massena on Nizzan pääaukio ja keskuspaikka, jonne monet kaupungin tärkeimmistä kaduista johtavat.  1800-luvulla perustettua aukiota reunustavat italialaistyyliset, punamullan väriset rakennuk set ja palmupuut. Aukio koki muutama vuosi sitten muodonmuutoksen ja siitä tuli jalankulkijoille ystävällisempi paikka. Nykyisin siellä on kahviloita ja kauppoja, suihkulähteitä, patsaita ja penkkejä. Etelässä Place Massena päättyy tähän suihkulähteeseen, jonka keskellä seisoo seitsemän metriä korkea Apollo-patsas.         La Fontaine du Soleil. Kun ensimmäisenä iltana tupsahdimme tutkaillessamme kaupunkia tälle aukiolle, näky oli unohtumaton. Iso luokseen kutsuva aukio, jonka hallitsevin elementti pimeän aikaan ovat valopatsaat. Patsaat ovat espanjalaisen taiteilijan Jaume Plensan luoma taideteos. Kaikkien seitsemän patsaan värit muuntuvat sulavasti vihreästä punaiseen, oranssiin...Teoksen nimi on "Con