Avtovo-asema, punainen linja 1. |
Pietarin metrokartta. Löytyy myös mm. täältä |
Historia
Alueen pehmeän savisen maaperän vuoksi se on yksi maailman syvimmällä kulkevista metroista. Siltä se todellakin tuntui kun laskeuduimme ja nousimme metrotunneleista. Aika kauan sai körötellä liukuportaissa mennen, tullen. Rullaportaat olivat monenmoista mainosta täynnä, ei huono idea, sillä kyllä tuolla matkalla ehtii mainoksia tiiraillakin.
Matkalla alas. Ploštšad Vosstania |
Pietarin (tuolloin Leningradin) metro avattiin vuonna 1955. Linja numero 1, Kirovin-Viipurin linja. Tämä punainen linja oli ensimmäinen metrolinja. Pääteasemia olivat tuolloin Avtovo ja Plochad Vosstania. Tämän 1-linjan ensimmäiset asemat ovat edelleen koko metrolinjaston koristeellisimpia ja kauneimpia. Linja yhdistää neljä viidestä Pietarin päärautatieasemasta
Mayakovskaya. |
Pietarin upeimmat metroasemat
Kävimme ajamassa Pasin kanssa 1-linjaa läpi ihan katselleksamme näitä upeita asemia. Ohessa kuvamateriaalia:
Narvaskaja
Asema sijaitsee 52 metrin syvyydessä. Asema kuvastaa Neuvostoliiton työläisten ahkeruutta ja tehokkuutta. Aseman seiniä koristavat veistostaulut kuvaavat eri ammattiryhmiä.Upeita kattokruunuja. |
Kirovski Zavod
Asema sijaitsee 44 metrin syvyydessä. Asema on nimetty Kirovin metallitehtaan mukaan. Asema edustaa Neuvostoliiton teollisuuden kehitystä. Aseman upea sisäänkäynti jäi meiltä näkemättä. Se on uusklassiseen tyyliin rakennettu doorilaisilla pylväillä varustettu rakennus.
Lähde:Wikipedia
Kirovski Zavod. Asemaa tukee 62 tukipilaria. Pilareiden päällä on 48 alumiinista taulua, jotka kuvaavat Venäjän teollisuutta. Aihealueita on neljä erilaista. |
Avtovo
Asema avattiin vuonna 1955. Avtovo sijaitsee Leninski Prospektin ja Kirovski Zavodin asemien välissä kaupungin länsipuolella. Jälleen hyvä esimerkki pylväs-asematyypistä. Laiturialue on koristeltu uusklassiseen tyyliin. Aseman sisäänkäyntinä on myös uusklassiseen tyyliin rakennettu paviljonki. Harmillisesti tuota ulkopuolista paviljonkia ei tullut nähtyä, pysyimme visusti maan uumenissa tällä kohtaa. Avtovo sijaitsee 12 metrin syvyydessä.
Lähde: Wikipedia
Ploštšad Vosstanija
Asema avattiin 15.11.1955. Asema edustaa alkuperäistä Pyloni-asematyyppiä. Asema on peräti 58 metriä maanpinnan alapuolella.Aseman pääuloskäynti on Vosstanija-aukion laidalla (Nevski Prospektin ja Ligovski Prospektin risteyksessä). Asema on yhteydessä maanalaisella käytävällä Majakovskaja-metroasemaan. Asemalta on uloskäynti Moskovan rautatieasemalle.
Lähde; Wikipedia
Erityistä tässä asemassa on tuo upea pääsisäänkäynti, paviljonki. Upea maamerkki ja vuodenvaihteen valaistussa asussa on kyllä erityisesti edukseen. Välillä kannattaa näköjään nousta ihastelemaan asemaa myös maan päälle!
Ploštšad Vosstanija |
Ploštšad Vosstanija paviljonki upeassa vuodenvaihteen valaistuksessa. Taystalla näkymä Nevski Prospektille. |
Halli sisältä. |
Puškinskaya
Metroasemalla sijaitsee kuuluisan venäläisen runoilijan Alexander Puskinin patsas ja muistomerkki. Metroasema on nimetty runoilijan mukaan. Asema avattiin 30. huhtikuuta 1956. Asema sijaitsee punaisen (1) ja violetin (5) linjan risteyskohdassa. Laiturille päästäkseen on laskeuduttava 57 metrin syvyyteen.
Lähde: Wikipedia
Tehnologitšeški Institut
Tämä asema on myös yksi vuonna 1955 avatuista asemista. Asema on koristeltu 24 reliefillä, jotka kuvaavat venäläisiä ja neuvostoliittolaisia tiedemiehiä. Asema sijaitsee 60 metrin syvyydessä, 1- ja 2-linjan risteyskohdassa.
Lähde: Wikipedia
Maksaminen
Meillä oli tarkoitus liikkua pääasiassa julkisilla, joten päätimme hankkia tällaiset
ladattavat matkakortit (one day all transport pass), jotka käyvät tarvittaessa lähes kaikissa julkisen liikenteen välineissä. Näihin latasimme matka-aikaa 3 vuorokaudelle. Hinta 355 ruplaa/lataus, eli ei juuri mitään. Yksittäinen metrotiketti maksaa 55 RUB. Lippu on voimassa niin kauan, kunnes astut ulos asemalta. Vaihtoja voit tehdä maan alla mielin määrin. Pietarin metron virallisilta sivuilta lisää tietoa lipunhinnoista. Lippuja voi ostaa palvelutiskiltä sekä automaateista. Ihan kokemuksesta, voin sanoa että tuo kortti on kyllä kätevä, vahva suositus. Toki jos tiedät jo valmiiksi ettet juurikaan tule metrolla matkustamaan, yksittäiset piletit tulevat toki halvemmaksi.
Huomaathan, että risteysasemilla etenkin maanalainen kävelymatka venähtää melko pitkäksi. Ei siis välttämättä huonojalkaisen valinta.
Admiraltayskaya |
Admiraltayskay |
Kommentit
Lähetä kommentti