Siirry pääsisältöön

Minireissu 9.-10.7.2021 Hanko-Mustion linna-Fiskars-Hanko-Hämeen Härkätie

 

Tulliniemen luontopolku

Minulla on ollut unelmana jo monta vuotta päästä Hankoon, Suomen aurinkoisimpaan kaupunkiin. Monan poismenon takia siirsimme lähtöä parilla päivällä ja päätimme viime hetkellä muuttaa päiväretken yhden yön reissuksi. Mitään suurempia suunnitelmia ei tälle reissulle ollut. Ajatuksena oli päästä kuvaamaan lintuja Hangon lintuasemalle ja käymään Suomen mantereen eteläisimmässä kärjessä. Toinen suunniteltu kohde oli Fiskars. Lähdetäämpä matkaan.

Jokioisten museorautatie

Matkan varrelle sattui Kiskossa sijaitseva Jokioisten museorautatie. 


Tutustuminen alueeseen on ilmaista. Vaikuttava paikka, jos ajelet Kiskon suunnalla, poikkea ihmeessä paikanpäällä. Tutustu käydessäsi myös Museorautatien idylliseen kauppaan. 

Evakkojunat-näyttelyn valokuvia. Nämä kuvat ja paljon muutakin nähtävissä yllä kuvatussa evakkovaunussa.





Kohteen kotisivuilta: https://jokioistenmuseorautatie.fi/fi/ löytyy paljon lisää informaatiota mm. höyryjunakyydeistä ja resiinan vuokrauksesta.

Meillä matka jatkuu Tammisaaren kautta kohti Hankoa.

Tammisaaressa pysähdyttiin syömään sataman rantabulevardille. Tällainen erikoisuus löytyi uimarannan kupeesta. 

Hangossa meillä oli siis kohteena Hangon eteläkärki, Suomen eteläisin piste (mantereella). Googlen karttapalvelu näytti että kohteeseen pääsee autolla lähes perille saakka, enkä tutkinut asiaa sen enempää. Siinä lähellä on myös se Hangon lintuasema. Voi jestas mikä pettymys kun saavuimme satama-alueelle. Vastassa olivat portit liikennevaloin varustettuna. Kysyimme nyt ihan piruuttamme, pääsisikö ajamaan eteenpäin, mutta ei tietenkään. Alkoipa harmittamaan todenteolla, koska täältä oli matkaa kohteeseen yli 6 km. 

Tulliniemen luontopolku

Kartassa näkyy käveltävä reitti. Infosta löytyy tarkat ohjeet liikkumiseen Tulliniemen alueella. Liikkuminen ainoastaan jalkaisin on mahdollista ja on pysyttävä viitoitetulla reitillä. Polku kulkee luonnonsuojelualueella.

"Tulliniemi on monen uhanalaisen lajin turvapaikka sekä tärkeä lintujen levähdysalue ja merilinnuston pesimäalue. Sen kautta kulkee yksi lintujen päämuuttoväylistä. Luontopolku on 6.7 km pitkä ja merkitty valkopäisillä tolpilla."

Oijoi mitä kaikkea siellä voisikaan nähdä, mutta eipä sinne ole nyt sitten mahdollista päästä. Päätimme kuitenkin kävellä polkua sen verran kuin selkä antaa myöten. 

Tästä kyltistä vasemmalle katsottuna, ennen satama-aluetta löytyy patikoijille oikein hyvä parkkipaikka.

Merikaalia

Merilokki lähtee lentoon.

Näkymää reitin alkupäästä.



Niin, Hangossahan paistaa aina vai mitä! Paitsi tälläkertaa😂 Koko tulomatkan oli paistanutkin oikein mukavasti, mutta siihen se sitten loppui kun pääsimme tänne Tulliniemen luontopolulle. Kun palasimme autolle olimme kyllä jokseenkin märkiä, mutta toisaalta ei kyllä haitannut koska ilma oli edelleenkin todella lämmin. 

Seuraavaksi suuntana on meidän seuraava yöpaikkamme, Mustion kartanolinna, mutta ennen sitä piipahdimme vielä kruisailemassa Hangon Itäsatamassa. Kovasti oli porukkaa liikkeellä ja saimme vaivoin auton parkkiin. Ihmettelimme että miksi ihmeessä alueelle jatkuvasti kaartaa asuntoautoja ja pienen tutkiskelun jälkeen asia selkeni, Hangon Regatta!

Hanko Itäsatama

No, seurasimme hetken meininkiä ja päätimme lähteä kohti Mustion Linnaa. 

Mustion Linna


Mustion Linna

Mustion Linnan majoitustilat sijaitsevat linnan alueella olevissa rakennuksissa, eivät itse linnassa. Linna on yksityiskäytössä.

Meidän huoneemme sijaitsi tämän rakennuksen päässä.


Siitä sisään..

Nyt täytyy sanoa, että hinta oli ehkä suolainen huoneen laatuun nähden, mutta toisaalta onhan tämä ympäristö hieno. Huoneen hintaan kuului myös aamiainen. Heitimme tosiaan tavarat huoneeseen ja läksimme tutkiskelemaan linnan ympäristöä.


Patsas linnan edustalla.

Kartanoa ympäröi laaja puistoalue. Alueella on upea kelluva lummepolku, huvimaja, siltoja, patsaita sekä upeita erikoisia puulajikkeita. Puisto rakennettiin barokkityyliin, mutta uudistettiin 1800-luvun  lopulla englantilaistyyliseksi puistoksi. Puistossa voi käydä myöskin päivävierailulla.

Puutarhasta löytyy todellinen erikoisuus, Mantsurian korkkipuu. Eräs linnan loistokkaimmista aikakausista oli Hjalmar Linderin aikakausi. Hän hankki linnaan monia erikoisuuksia ja tässä niistä yksi. Tuo korkkipuun pinta tuntuu todella aivan korkilta.

Kuninkaantien kulmakivi. On sijoitettuna puutarhaan, lienee siirretty sinne alkuperäiseltä paikaltaan.

Mustion linnan portti. Portin yläosassa Linderin suvun vaakuna.

Rakkaudensilta

Huvimaja


Patsaspolku rannan tuntumassa.


Mustion kartanon Linderin suvun hautakappeli vuodelta 1803.

Näkymä makasiinilta sillalle. 

Makasiini

Mustion historiaa

Legendaarisimpana linnanisäntänä tunnetaan Hjalmar Linder (1862-1921). Hän oli suomalainen kamariherra, varatuomari, suurmaanomistaja ja lahjoittaja. Hän oli aikanaan Suomen rikkain mies. 1900-luvun alkuvuodet olivat loistokasta aikaa Mustion linnassa. Hjalmar Linderin elämäntyyli oli pröystäilevä ja toki hänellä oli myös siihen varaa. Hän järjesti paljon juhlia, osti taidetta, matkusteli ja toi matkoiltaan mitä ihmeellisimpiä uutuuksia Mustioon. Yksi uutuuksista oli Suomen toinen auto. Hän hankki Mercedes Simplex-merkkisen auton Belgian kuninkaan nenän alta, sillä hän tarjosi siitä enemmän kuin kilpailijansa. Koska kukaan Suomessa ei osannut ajaa moista menopeliä, auton mukana saapui kuljettaja vaimoineen. Mustion kylän asukkaat olivat suorastaan kauhuissaan kun  tämä hurjaa vauhtia kiitävä menopeli huristeli pitkin kylänraittia.
Hjalmar Linder tunnettiin myös reiluna ja edistyksellisenä työnantajana, hän jopa maksoi verot työntekijöidensä puolesta. Kahdeksantuntinen työpäivä ja sairausajan palkka olivat hänen työntekijöidensä etuja jo ennen lainsäädäntöä. 

Poimintoja historiasta


1561 
Mustionjoen rannalle perustettiin maamme ensimmäinen rautaruukki Kustaa Vaasan käskystä.

1751 
Vuorimestari Magnus Linder saapuu Ruotsista tarkastamaan ruukkeja ja jää asumaan Suomeen. 

1783-1792 
Mustion päärakennus, eli linna rakennetaan. Rakennuttajana toimi ruukinpatruuna Magnus Linder II.

Kuninkaanhuoneeksi kutsuttua vierashuonetta ovat käyttäneet kuningas Kustaa III sekä tsaarit Aleksanteri I ja Aleksanteri II.

Carl Gustaf Mannerheim oli Hjalmar Linderin läheinen ystävä. Hjalmari oli myöskin naimisissa Mannerheimin sisaren, Sophien kanssa. Mannerheim taas tutustui Linderin sisarpuoleen Catharina "Kitty" Linderiin (1887-1969) ja lumoutui häneen. 

44 välivuotta lukuunottamatta linna on aina ollut Linderin suvun hallussa. Mustion linna myytiin 1941. Näiden 44 vuoden aikana linnalla oli useita omistajia ja se pääsi rapistumaan. 

1985
Magnus Linder ostaa linnan takaisin suvun haltuun ja aloittaa mittavan remontin.

Tässä ainoastaan pienenpieni osa historiaa, olen koonnut tähän alle linkkejä, joista kannattaa käydä lukemassa lisää. 

Lähteet:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Linder
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/mustion-linnan-traaginen-historia-linnan-kummitusjutut-kiehtovat/
https://matkasto.net/mustion-linna-kartano-taynna-hammastyttavia-tarinoita/

En tiennyt että tällaista voisi olla edes olemassa, mutta täältäpä Mustion linnan mailta tällainen löytyy, nimitäin erittäin lumoava lummepolku. Illalla täällä käyskennellessämme lumpeet olivat sateisen päivän jäljiltä kiinni, mutta aamullapa näytti jo aivan erilaiselta. Upea elämys. 





Ravintolarakennuksen edustalta kuvattu.

Tähän kohtaan vielä muutama sana aamiaisesta. Aamiainen kuului huoneen hintaan ja odotin todella sitä, sillä kyllähän näin tasokkaassa kohteessa täytyy olla hyvä aamiainen. Tarjottava oli kyllä laadukasta, mutta kyllä vaihtoehtoja olisi saanut olla enemmän ja palvelun laatukin hieman takkusi (joutui huomauttamaan loppuneista tuotteista, eikä astioita kerätty pöydistä). Jos olisi kyse kympin aamiaisesta, ei sen niin väliä, mutta kyllä 25e hintaan kaiken pitäisi olla tiptop. 

Uloskirjauduttuamme odottelimme vielä tunnin klo 11 alkanutta linnakierrosta. Jakannatti todellakin odottaa sillä onhan tuo sisältä aivan upea paikka. Kierroksen vetäjä oli erittäin asiantunteva ja huumoriakin löytyi. Meillä linnakierros kuului huoneen hintaan.

Sellainen oli Mustion linna. Tästä lähdemmekin seuraavaksi pikavierailulle Fiskarsiin.

Fiskars Village




Kuten alla oleva kyltti kertoo, tämä on Suomen ensimmäinen konepaja ja valmistunut vuonna 1837.Tästä konepajasta ovat lähtöisin Suomen ensimmäiset laiva-höyrykoneet.
 


Joku valimoon liittyvä työväline?

Valimo. Valimon tuotanto meni pääosin ruukin omiin tarpeisiin.

Lyhyesti Fiskarin (ruotsiksi Fiskars) kylän historiaa:

Kylässä sijaitsee entinen Fiskarsin rautaruukki, joka perustettiin vuonna 1649. Fiskari on kesäisin suosittu matkailukohde, täällä toimii mm. käsityö- ja taiteilijayhteisö. 
Lisää informatiota mm: Wikipedia, Fiskars Villagen omat kotisivut.


Fiskarsinjoki kulkee kylän läpi




Sellaista, tosiaankin aika pikainen piipahdus kylään. Keskustassa sijaitsee suuri parkkipaikka, jonne mekin aluksi jätimme auton. Kun minulla alkoi kävely takuta, kiersimme vähän autollakin. Kylä on tosiaan helposti saavutettavissa ihan kävellen. 
Oli aivan sairaan kuuma, jatkamme matkaa Raaseporin linnoituksen kautta jälleen Hankoon.

Raaseporin linnanrauniot. Kovasti olisi tehnyt mieli käydä, mutta nyt tässä kuumuudessa eivät vaan paukut riittäneet. Uudemman kerran vähän viileämmällä kelillä ja vähemmän käveltyjä askeleita alla..

Hanko 


Ajatuksena oli tosiaankin käydä vielä katsomassa niitä upeita pitsihuviloita mutta mutta.. eihän siitä tullut yhtään mitään. Hangon Casinon ympäristö ja koko kaupunki oli aivan täynnä regattahulinaa ja  juhlintaa. Autolla ei kertakaikkiaan meinannut päästä yhtään minnekään. Lopulta saimme hetkeksi jätettyä auton yhden huvilan portin pieleen. Autoja oli parkkeerattu niin sikin sokin, että tuskin yksi lisää aiheuttaa probleemaa... Siinä vieressä oli aivan hillittömät allaspartyt menossa, jytä pauhas aivan täysillä, onnea vaan naapureille😅 
Eli joo, kävelimme lyhyen matkaa sinne Casinolle ja kävimme rannalla tähyilemässä ja äkkiä pois... Syksymmällä sitten uudestaan.

Hangon Casino

Hangon uimaranta


Kuvassa näyttää yllättävän seesteiseltä siihen nähden millainen meininki täällä ympärillä oli :D No, nyt on nähty Hangon Regattaakin pieni ripaus, enempää ei taida tarvitakkaan.

Tästä lähdemme Neljän Tuulen Tuvan kautta kohti kotia, mutta vielä on yksi elämys jäljellä.. Hämeen Härkätie.

Kuten tässä infossa kerrotaan, Carl-Gustav Emil Mannerheim on todellakin toiminut yrittäjänä tässä kahvilassa vuosina 1927-1933. Kahvila on perustettu vuonna 1904

Neljän Tuulen Tupa, Hanko

Kahvilasta on kieltämättä todella upeat näkymät merelle.


Hieno kokemus tämä, erityisesti sijainti on kyllä aivan priimaa. Pikainen pysähdys jäätelökahveineen, matka jatkuu.

Hämeen Härkätie


Somerolla ollaan ja lähdemme ajamaan pitkin historiallista Hämeen Härkätietä, määrämpäänä Hämeenlinna.

Hämeen Härkätie, Pajula.

Historiaa

Hämeen Härkätie on historiallinen maantie ja matkailutie Turusta Hämeenlinnaan. Härkätie on syntynyt viimeistään 800-luvulla. Tuolloin tietä pitkin kuljetettiin sisämaasta Länsi-Suomen kauppapaikoille turkiksia ja lääkkeenä käytettyä haustetta. Hämeeseen taas kuljetettiin rannikolta aseita, koruja, metalleja ja suolaa. Koska joet olivat tuolloin vähävetisiä ja koskisia, Hämeeseen ei ollut muuta kulkureittiä ja tie oli tuolloin erittäin tärkeässä asemassa. 160 kilometrin matka on aikanaan taitettu hevosilla tai jalan.
Tie on yksi museoviraston vuonna 2009 määrittelemistä valtakunnallisesti merkittävistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä.





Härkätien ja Taakerintien risteyksen jälkeen.

Porras-Renko-tie on museotie, historiallinen pätkä Hämeen Härkätietä. Tie noudattaa pääosin 1800-luvun linjausta.

Hämeen härkätie on ollut päätienä aina vuoteen 1961 saakka.

Hämeen Härkätie, museotiellä ajellaan. Lietsa ohitettu, pian tullaan Pitkäpussintien kohdalle.

Näin historiallisissa merkeissä päätän tämän postauksen. Minireissu oli oikein onnistunut. Jos olet kiinnostunut historiasta, seuraava postaukseni voisi myöskin kiinnostaa sinua, piakkoin tulossa.. 










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kellarin täysi muodonmuutos

Kuva 1. Lähtötilannetta Moikka. Olen jonkun kerran jo viitannut talomme kellariremonttiin. Tila on nyt valmis ja nyt on aika syventyä remonttiin ja muutoksiin täysillä. Lähdemme etenemään todellakin aivan pohjalta ja suunta on vain ja ainoastaan ylöspäin. Turvallista matkaa! Pientä alustusta Vuonna 2000 me muutimme tähän 1956 rakennettuun rintamamiestaloon. Paria vuotta myöhemmin teetimme suuren remontin, jonka yhteydessä oli tarkoitus remontoida myös kellarikerros. Remontin laajuus yllätti sillä kertaa ja kellariremontti jäi hamaan tulevaisuuteen. Siitä saakka kun muutimme tänne, Pasi on haaveillut saavansa oman soittokämpän kellariin. Saimme aikoinaan itse piikattua vanhan sementtilattian pois, mutta siihen se sitten jäikin. Raha ratkaisee. Lainatilanteen parantuessa meillä oli lopultakin mahdollisuus rahoittaa tämä remontti. Talo on salaojitettu ja patolevy kiertää muuria. Ei ulkopuolista eristystä. Suunnitelma Suunnitelmana on saada kellariin harrastetila, jossa o

Syksyinen päiväreissu Kustaviin

  Sunnuntaina aamutuimaan lähdimme viemään Monaa päivähoitoon hoitolaan ja sitten nokka kohti Kustavia. Alkuperäinen suunnitelma oli käydä Hangossa kuvausreissulla, mutta se reissu olisi vaatinut yöpymisen jossain siellä suunnilla ja sopivaa majoitusta ei löytynyt millään. Monakin olisi joutunut yöpymään hoitolassa, joten jätimme Hangon ympäristöineen suosiolla ensi kesään. Toiveissa olisi saada otettua hyviä lintukuvia ja ehkäpä joku uusi lajikin tulisi vastaan. Siuro-Yläne-Uusikaupunki-Kustavi-Vuosnainen-Kustavi-Mynämäki-Siuro Matkaan Syksyisen aamun usvaa vielä näkyvissä, vaikka aurinko oli jo aikaa noussut. Heinijärventieltä kuvattu. Hauska idea ja olipa kauniina säilynyt kukkapelto💓 Tie 249, pian Sastamalassa. Sastamalasta lähdemme ajamaan Pyhäjärven etelänpuoleista reittiä ja saavumme Yläneelle. Tieltä pilkottaa mielenkiintoisen näköinen kirkko, tutustummepa seuraavaksi siihen. Yläneen Pyhän Olavin kirkko Komea punainen puukirkko sieltä ruskan värjäämien puiden takaa pilkistää.

Nizza 22.-27.9 / Place Massena, Avenue Jean Medecin, Satama

Place Massena ja aukiolta lähtevä Avenue Jean Medecin Place Massena Place Massena on Nizzan pääaukio ja keskuspaikka, jonne monet kaupungin tärkeimmistä kaduista johtavat.  1800-luvulla perustettua aukiota reunustavat italialaistyyliset, punamullan väriset rakennuk set ja palmupuut. Aukio koki muutama vuosi sitten muodonmuutoksen ja siitä tuli jalankulkijoille ystävällisempi paikka. Nykyisin siellä on kahviloita ja kauppoja, suihkulähteitä, patsaita ja penkkejä. Etelässä Place Massena päättyy tähän suihkulähteeseen, jonka keskellä seisoo seitsemän metriä korkea Apollo-patsas.         La Fontaine du Soleil. Kun ensimmäisenä iltana tupsahdimme tutkaillessamme kaupunkia tälle aukiolle, näky oli unohtumaton. Iso luokseen kutsuva aukio, jonka hallitsevin elementti pimeän aikaan ovat valopatsaat. Patsaat ovat espanjalaisen taiteilijan Jaume Plensan luoma taideteos. Kaikkien seitsemän patsaan värit muuntuvat sulavasti vihreästä punaiseen, oranssiin...Teoksen nimi on "Con