Siirry pääsisältöön

Autolla Norjan vuonoille 31.7.-8.8.2019 Part 1/ Käydään lyhyesti läpi, mitä tuleman pitää, päästään jo peräti Ruotsiin Mariefrediin ja Gripsholmin linnaan tutustumaan.


Tie E136, vasemmalla kulkee junarata sekä turkoosi pieni joki. Lähistöllä vesiputous. Trollstigenin suuntaan olemme matkalla.


Aivan kertakaikkiaan upea reissu takana – upeampi, mitä osasimme odottaa. Tietenkin odotimme etukäteen hienoja vuonomaisemia katseltuamme videoita esimerkiksi Geirangerin alueelta. Omin silmin nähtynä kaikki tuntuu vieläkin upeammalta ja autolla matkatessa löytää sellaisia paikkoja, joista ei olisi voinut unelmoidakaan. Ennen lähtöpäivää seurasimme jännityksellä, millaista säätä vuonoille oikein luvataan. Alkuun näytti huonolta ja meinasimme vielä muuttaa reittisuunnitelmaa, mutta loppujen lopuksi ennuste näytti erittäin hyvältä ja reissusää olikin aivan mahtava.

Suunnittelu

Suunnittelin etukäteen jonkin verran reittiä jo pelkästään aikataulutuksenkin vuoksi. Ja totta puhuakseni tein lähemmäs kymmenen eri reittisuunnitelmaa ajaen matkakumppanini lähes hulluuden partaalle 😄 Loppujen lopuksi Pasikin sai lyödä lusikkansa tähän soppaan. Kun aikaa on rajallinen määrä, reittisuunnitelman teko edes suurinpiirtein on tärkeää, sillä vuonoilla kuluu yllättävän paljon aikaa. Jyrkkien rinteiden nousu on hitaampaa ja lisäksi täytyy varata aikaa lauttareiteille, sillä niiltä ei voi yksinkertaisesti välttyä. Ja tietenkin kuvauspysähdykset täytyy ottaa huomioon.

Kuvaaminen


Mukaan lähtee tietenkin järjestelmäkamerani sekä lyhyen että tuon 600 mm putken kera. Lisäksi ostimme kojelautakameran ihan tätä reissua varten. Hiukan jäi harmittamaan se, että ulkoinen kovalevy jäi ottamatta messiin. Videot olivat lopulta aikalailla tilaavieviä ja tietokoneen kovalevyn tila täyttyi alta aikayksikön. Jouduimme kikkailemaan sitten muistitikkujen kanssa. No, ensikerralla sitten viisaampana tämän homman suhteen.

Yöpyminen

Alueellahan on paljon leirintäalueita, joten hotelleissa ei ole pakko majoittua. Telttailuun toki ei tarvitse edes leirintäaluetta. Vuorten rinteillä näytti olevan jonkin verran telttailijoita, esimerkiksi Trollstigenin reitin huipulla. Meillä oli teltta mukana, mutta kertaakaan sitä ei pystytetty. Vaikka hotelliyöt ovat kalliita, päätimme että kyllä siitä mukavuudesta mielellään maksaa, nämä kropat ei tästä enää nuorru!

Guesthouse-majoitus Jordbaestova Friehus, Valldal. Upea vuoristomaisema.


Käytimme Booking.Comin varauspalvelua ja pääosin varasimme hotelleja/hostelleja, joissa aamupala kuului hintaan. Yhden mökkiyön vietimme Strandassa ja toisella kertaa yritin Geirangerilla varata mökkiä, mutta leirintäalueet tuntuivat olevan täynnä. Kun mietti vaihtoehtoa hotellihuone aamiaisella vs. mökkimajoitus, kannattaa ottaa huomioon kuinka paljon aamiaistarpeiden ostaminen Norjassa maksaa, vähintään yhtä kallista kuin Suomessa, mökkiöiden hinnat lähtee n. 60 eurosta ylöspäin.

Etukäteen varasin ainoastaan Lillehammerin hotellin, sillä emme halunneet lyödä reittiä lukkoon. Päivät venyivät aika pitkiksi ja tällä aikataululla jaksaminen oli välillä vähän kortilla. Yöpaikka ja maisemat vaihtuivat päivittäin.

Muuta


Vaikka minulle reissu oli aikalailla rankka fyysisen jaksamisen suhteen, en muuttaisi näin jälkikäteen yhtään mitään. Pidempi aika olisi vaan taannut kukkaron kevenemisen entisestään, sillä kallista Norjassa on. Lisäksi ruokailun suhteen alkoi pizzakiintiö tulla täyteen, tällainen lakto-ovo-vegetaristi (joskus kalaa) kun ei listalla muuta ruokavalioon sopivaa yksinkertaisesti nähnyt. Ei kovin kulinaristinen kokemus siis! Reissun parhaimmat pizzat söimme Lom-nimisessä kylässä. Myöskin "Pizzalla Napolissa" -tarinaan saimme jatkoa peräti kahden Napoli-pizzerian verran. Päivitykset niistä tulossa someen.

Etukäteen meillä oli varattuna lauttaliput Viking Linen yölautoille. Mennessä Viking Grace ja tullessa Amorella. Lauttamatkat olivat yksi suuri rahareikä tällä reissulla, aamulautoilla olisi ollut halvempaa matkustaa. Aikataulusyistä valitsimme kuitenkin näin ja toisaalta kuluihan aika joutuisasti nukkuen. Tässä kohtaa täytyy muuten sanoa, että Viking Gracen aamiainen on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä!

Pizzalla Napolissa, paikkana Stryn. 40 cm kasvispizza, joka tuntuu olevan Norjassa melko yleinen kokovaihtoehto. Kieltämättä tulee halvemmaksi koska tästä riittää hyvin kahdelle.


Lukuja,faktaa


Kilometrejä                                                      3500km
Aika                                                                  8 vuorokautta (31.7.-8.8.2019)
Bensa (95E)                                                     1.470€-1.790€/l
Viking linen lautat                                          300€
Norjan lautat                                                   5 kpl, hinta vaihtelee matkan pituuden mukaan
                                                                          (14.53€-21.89€, maksu lautalla)
Tietulleja                                                          Lillehammeriin mennessä ja lähtiessä+Tukholma                                                                                     
Tunneleita                                                        36 kpl, pisin Frudalstunnel 6750m
Ruuan hinta                                                     Pizza vähintään 12€
Hotelli/hostelli/gueshouse-yöt                       77€-130€/yö

Tärkeitä linkkejä:


Autoliitto/Norja:
https://www.autoliitto.fi/matkakohde/norja

Tietullit:
https://www.epcplc.com/norwegian_road_tollshttp://roadpricing.blogspot.com/2015/04/norway-reviewing-future-of-fuel-tax.html

Lauttaliikenne:
https://www.visitnorway.com/plan-your-trip/getting-around/by-boat/
https://www.fjord1.no/eng?utm_source=visitnorway&utm_medium=link&utm_campaign=Visitnorway


Tietulleja varten kannattaa rekisteröityä EPC-rekisteriin. Tietulleja ei rahasteta matkan varrella, vaan niistä tulee myöhemmin lasku kotiin. EPC-rekisteröityminen ei ole pakollista, mutta sen avulla takaat, että maksut tulevat myöhemmin varmasti oikeaan osoitteeseen. Lueskelin ennen matkaa tästä tietulliasiasta ja joillekin oli käynyt niin, että ensimmäinen lasku ei ollutkaan tullut perille ja karhulasku olikin sitten jo moninkertainen. Tullimaksut eivät ole isoja, mutta kyllä niistä isoja saa, jos jättää laskun maksamatta tai epähuomiossa se on eksynyt matkalla. Minä lisäsin meidän auton rekisteriin ennen reissua. Laskua saa vissiin odotella kuukauden tai pari.


Matkan vaiheet


Siuro-Trollstigen

Trollstigen-Stranda

Stranda-Geiranger-Stryn
Stryn-Sogndal
Sogndal-Beitostolen
Beitostolen-Siuro

Nyt lähdetään lopultakin matkaan. Varmasti jotain olennaista jäi vielä kertomatta, lisää tietoa tulee matkan edetessä.

Lähdimme siis yölautalla kohti Tukholmaa ja sieltä pienen ja viehättävän Mariefredin kaupungin ja Gripsholmin linnoituksen kautta kohti Lillehammeria. Lautta oli aamulla satamassa kuuden jälkeen ja oli hyvin aikaa ajaa Lillehammeriin yöksi.

Me Viking Gracella, paistatellaan ilta-auringossa.


Mariefred ja Grispholmin linna





Tämä Gripsholmin linna oli sopivasti matkanvarrella. Kustaa Vaasa rakennutti tämän linnan vuonna 1537. Myöhemmin Kustaa Vaasan molemmat pojat puolisoineen olivat vuorotellen linnassa vankeina. Erik XIV piti veljeään Juhanaa ja tämän puolisoa Katariina Jagellonicaa vankeina linnassa 1563-1567. Kuningas Sigismund syntyi Gripsholmissa. 1571-1573 kuningas Juhana III puolestaan sulki veljensä Erikin ja tämän puolison Kaarina Maununtyttären linnaan vankeuteen. Myös Kustaa IV Aadolf oli joitakin kuukausia vankina linnassa tultuaan syöksytyksi valtaistuimelta. Linnaan on käytetty myös asuntolinnana. (Lähde: Wikipedia 10.8.2019)
























Linnan puutarha


 





Mariefred






Museorautatie

Ankkaperhe asuu täällä.
Venelaiturista näkymä linnaan.

Sellainen oli Mariefred ja Gripsholmin linna. Seuraavassa osassa matka jatkuu Lillehammeriin, yövymme Lillehammerin komeissa maisemissa, käymme hyppyrimäen laella ja jatkamme matkaa kohti korkeita vuoria, vuonomaisemaa ja ajamme hurjan Trollstigenin mutkat ylös saakka.

Pysyhän mukana🚘🌞

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kellarin täysi muodonmuutos

Kuva 1. Lähtötilannetta Moikka. Olen jonkun kerran jo viitannut talomme kellariremonttiin. Tila on nyt valmis ja nyt on aika syventyä remonttiin ja muutoksiin täysillä. Lähdemme etenemään todellakin aivan pohjalta ja suunta on vain ja ainoastaan ylöspäin. Turvallista matkaa! Pientä alustusta Vuonna 2000 me muutimme tähän 1956 rakennettuun rintamamiestaloon. Paria vuotta myöhemmin teetimme suuren remontin, jonka yhteydessä oli tarkoitus remontoida myös kellarikerros. Remontin laajuus yllätti sillä kertaa ja kellariremontti jäi hamaan tulevaisuuteen. Siitä saakka kun muutimme tänne, Pasi on haaveillut saavansa oman soittokämpän kellariin. Saimme aikoinaan itse piikattua vanhan sementtilattian pois, mutta siihen se sitten jäikin. Raha ratkaisee. Lainatilanteen parantuessa meillä oli lopultakin mahdollisuus rahoittaa tämä remontti. Talo on salaojitettu ja patolevy kiertää muuria. Ei ulkopuolista eristystä. Suunnitelma Suunnitelmana on saada kellariin harrastetila, jossa o...

Syksyinen päiväreissu Kustaviin

  Sunnuntaina aamutuimaan lähdimme viemään Monaa päivähoitoon hoitolaan ja sitten nokka kohti Kustavia. Alkuperäinen suunnitelma oli käydä Hangossa kuvausreissulla, mutta se reissu olisi vaatinut yöpymisen jossain siellä suunnilla ja sopivaa majoitusta ei löytynyt millään. Monakin olisi joutunut yöpymään hoitolassa, joten jätimme Hangon ympäristöineen suosiolla ensi kesään. Toiveissa olisi saada otettua hyviä lintukuvia ja ehkäpä joku uusi lajikin tulisi vastaan. Siuro-Yläne-Uusikaupunki-Kustavi-Vuosnainen-Kustavi-Mynämäki-Siuro Matkaan Syksyisen aamun usvaa vielä näkyvissä, vaikka aurinko oli jo aikaa noussut. Heinijärventieltä kuvattu. Hauska idea ja olipa kauniina säilynyt kukkapelto💓 Tie 249, pian Sastamalassa. Sastamalasta lähdemme ajamaan Pyhäjärven etelänpuoleista reittiä ja saavumme Yläneelle. Tieltä pilkottaa mielenkiintoisen näköinen kirkko, tutustummepa seuraavaksi siihen. Yläneen Pyhän Olavin kirkko Komea punainen puukirkko sieltä ruskan värjäämien puiden takaa pilkist...

Hattulan Pyhän Ristin kirkko

Yksi tämän kesän löydöistä. Löysin tämän kirkon netissä surffaillessani, jotain tietoa holvikaarista taisin onkia. Nuo upeat holvikaaret ja etenkin seinämaalaukset iskivät tajuntaani. Kun tajusin, että Kirkon sijainti on järkevän matkan päässä kotoa, päätin vierailla paikanpäällä. Keskiaikaiset kirkot kiinnostavat aina ja etenkin tällaiset aarteet. Sisäänkäynti hautausmaan puoleisesta portista. Tälle rautakehikolle en löytänyt merkitystä. Hieno. Kellotapuli. Yläosa on vuodelta 1813. Historia Hattulan Pyhän ristin kirkko on Hämeen vanhin kirkko. Nykyarvioiden mukaan tämä täysgotiikkaa edustava kirkko on rakennettu 1400-luvulla. Keskiajalla tunnettu pyhiinvaelluskohde. Asehuonetta lukuun ottamatta kirkko on rakennettu lähes kokonaan tiilestä, josta johtuen kirkon rakennusvaiheet on yhdistetty Hämeen linnan rakennusvaiheisiin. Molemmat sijaitsevat Hämeen Härkätien läheisyydessä. 1400-luvun loppupuoli ja 1500-luvun alku olivat Hämeen linnan loi...