Autolla Norjan vuonoille 31.7.-8.8.2019 Part 1/ Käydään lyhyesti läpi, mitä tuleman pitää, päästään jo peräti Ruotsiin Mariefrediin ja Gripsholmin linnaan tutustumaan.
Tie E136, vasemmalla kulkee junarata sekä turkoosi pieni joki. Lähistöllä vesiputous. Trollstigenin suuntaan olemme matkalla. |
Aivan kertakaikkiaan upea reissu takana – upeampi, mitä osasimme odottaa. Tietenkin odotimme etukäteen hienoja vuonomaisemia katseltuamme videoita esimerkiksi Geirangerin alueelta. Omin silmin nähtynä kaikki tuntuu vieläkin upeammalta ja autolla matkatessa löytää sellaisia paikkoja, joista ei olisi voinut unelmoidakaan. Ennen lähtöpäivää seurasimme jännityksellä, millaista säätä vuonoille oikein luvataan. Alkuun näytti huonolta ja meinasimme vielä muuttaa reittisuunnitelmaa, mutta loppujen lopuksi ennuste näytti erittäin hyvältä ja reissusää olikin aivan mahtava.
Suunnittelu
Suunnittelin etukäteen jonkin verran reittiä jo pelkästään aikataulutuksenkin vuoksi. Ja totta puhuakseni tein lähemmäs kymmenen eri reittisuunnitelmaa ajaen matkakumppanini lähes hulluuden partaalle 😄 Loppujen lopuksi Pasikin sai lyödä lusikkansa tähän soppaan. Kun aikaa on rajallinen määrä, reittisuunnitelman teko edes suurinpiirtein on tärkeää, sillä vuonoilla kuluu yllättävän paljon aikaa. Jyrkkien rinteiden nousu on hitaampaa ja lisäksi täytyy varata aikaa lauttareiteille, sillä niiltä ei voi yksinkertaisesti välttyä. Ja tietenkin kuvauspysähdykset täytyy ottaa huomioon.Kuvaaminen
Mukaan lähtee tietenkin järjestelmäkamerani sekä lyhyen että tuon 600 mm putken kera. Lisäksi ostimme kojelautakameran ihan tätä reissua varten. Hiukan jäi harmittamaan se, että ulkoinen kovalevy jäi ottamatta messiin. Videot olivat lopulta aikalailla tilaavieviä ja tietokoneen kovalevyn tila täyttyi alta aikayksikön. Jouduimme kikkailemaan sitten muistitikkujen kanssa. No, ensikerralla sitten viisaampana tämän homman suhteen.
Yöpyminen
Alueellahan on paljon leirintäalueita, joten hotelleissa ei ole pakko majoittua. Telttailuun toki ei tarvitse edes leirintäaluetta. Vuorten rinteillä näytti olevan jonkin verran telttailijoita, esimerkiksi Trollstigenin reitin huipulla. Meillä oli teltta mukana, mutta kertaakaan sitä ei pystytetty. Vaikka hotelliyöt ovat kalliita, päätimme että kyllä siitä mukavuudesta mielellään maksaa, nämä kropat ei tästä enää nuorru!![]() |
Guesthouse-majoitus Jordbaestova Friehus, Valldal. Upea vuoristomaisema. |
Käytimme Booking.Comin varauspalvelua ja pääosin varasimme hotelleja/hostelleja, joissa aamupala kuului hintaan. Yhden mökkiyön vietimme Strandassa ja toisella kertaa yritin Geirangerilla varata mökkiä, mutta leirintäalueet tuntuivat olevan täynnä. Kun mietti vaihtoehtoa hotellihuone aamiaisella vs. mökkimajoitus, kannattaa ottaa huomioon kuinka paljon aamiaistarpeiden ostaminen Norjassa maksaa, vähintään yhtä kallista kuin Suomessa, mökkiöiden hinnat lähtee n. 60 eurosta ylöspäin.
Etukäteen varasin ainoastaan Lillehammerin hotellin, sillä emme halunneet lyödä reittiä lukkoon. Päivät venyivät aika pitkiksi ja tällä aikataululla jaksaminen oli välillä vähän kortilla. Yöpaikka ja maisemat vaihtuivat päivittäin.
Muuta
Vaikka minulle reissu oli aikalailla rankka fyysisen jaksamisen suhteen, en muuttaisi näin jälkikäteen yhtään mitään. Pidempi aika olisi vaan taannut kukkaron kevenemisen entisestään, sillä kallista Norjassa on. Lisäksi ruokailun suhteen alkoi pizzakiintiö tulla täyteen, tällainen lakto-ovo-vegetaristi (joskus kalaa) kun ei listalla muuta ruokavalioon sopivaa yksinkertaisesti nähnyt. Ei kovin kulinaristinen kokemus siis! Reissun parhaimmat pizzat söimme Lom-nimisessä kylässä. Myöskin "Pizzalla Napolissa" -tarinaan saimme jatkoa peräti kahden Napoli-pizzerian verran. Päivitykset niistä tulossa someen.
Etukäteen meillä oli varattuna lauttaliput Viking Linen yölautoille. Mennessä Viking Grace ja tullessa Amorella. Lauttamatkat olivat yksi suuri rahareikä tällä reissulla, aamulautoilla olisi ollut halvempaa matkustaa. Aikataulusyistä valitsimme kuitenkin näin ja toisaalta kuluihan aika joutuisasti nukkuen. Tässä kohtaa täytyy muuten sanoa, että Viking Gracen aamiainen on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä!
Pizzalla Napolissa, paikkana Stryn. 40 cm kasvispizza, joka tuntuu olevan Norjassa melko yleinen kokovaihtoehto. Kieltämättä tulee halvemmaksi koska tästä riittää hyvin kahdelle. |
Lukuja,faktaa
Kilometrejä 3500km
Aika 8 vuorokautta (31.7.-8.8.2019)
Bensa (95E) 1.470€-1.790€/l
Viking linen lautat 300€
Norjan lautat 5 kpl, hinta vaihtelee matkan pituuden mukaan
(14.53€-21.89€, maksu lautalla)
Tietulleja Lillehammeriin mennessä ja lähtiessä+Tukholma
Tunneleita 36 kpl, pisin Frudalstunnel 6750m
Ruuan hinta Pizza vähintään 12€
Hotelli/hostelli/gueshouse-yöt 77€-130€/yö
Tärkeitä linkkejä:
Autoliitto/Norja:
https://www.autoliitto.fi/matkakohde/norja
Tietullit:
https://www.epcplc.com/norwegian_road_tolls, http://roadpricing.blogspot.com/2015/04/norway-reviewing-future-of-fuel-tax.html
Lauttaliikenne:
https://www.visitnorway.com/plan-your-trip/getting-around/by-boat/
https://www.fjord1.no/eng?utm_source=visitnorway&utm_medium=link&utm_campaign=Visitnorway
Tietulleja varten kannattaa rekisteröityä EPC-rekisteriin. Tietulleja ei rahasteta matkan varrella, vaan niistä tulee myöhemmin lasku kotiin. EPC-rekisteröityminen ei ole pakollista, mutta sen avulla takaat, että maksut tulevat myöhemmin varmasti oikeaan osoitteeseen. Lueskelin ennen matkaa tästä tietulliasiasta ja joillekin oli käynyt niin, että ensimmäinen lasku ei ollutkaan tullut perille ja karhulasku olikin sitten jo moninkertainen. Tullimaksut eivät ole isoja, mutta kyllä niistä isoja saa, jos jättää laskun maksamatta tai epähuomiossa se on eksynyt matkalla. Minä lisäsin meidän auton rekisteriin ennen reissua. Laskua saa vissiin odotella kuukauden tai pari.
Matkan vaiheet
![]() |
Siuro-Trollstigen |
![]() |
Trollstigen-Stranda |
![]() |
Stranda-Geiranger-Stryn |
![]() |
Stryn-Sogndal |
![]() |
Sogndal-Beitostolen |
![]() |
Beitostolen-Siuro |
Nyt lähdetään lopultakin matkaan. Varmasti jotain olennaista jäi vielä kertomatta, lisää tietoa tulee matkan edetessä.
Lähdimme siis yölautalla kohti Tukholmaa ja sieltä pienen ja viehättävän Mariefredin kaupungin ja Gripsholmin linnoituksen kautta kohti Lillehammeria. Lautta oli aamulla satamassa kuuden jälkeen ja oli hyvin aikaa ajaa Lillehammeriin yöksi.
![]() |
Me Viking Gracella, paistatellaan ilta-auringossa. |
Mariefred ja Grispholmin linna
Tämä Gripsholmin linna oli sopivasti matkanvarrella. Kustaa Vaasa rakennutti tämän linnan vuonna 1537. Myöhemmin Kustaa Vaasan molemmat pojat puolisoineen olivat vuorotellen linnassa vankeina. Erik XIV piti veljeään Juhanaa ja tämän puolisoa Katariina Jagellonicaa vankeina linnassa 1563-1567. Kuningas Sigismund syntyi Gripsholmissa. 1571-1573 kuningas Juhana III puolestaan sulki veljensä Erikin ja tämän puolison Kaarina Maununtyttären linnaan vankeuteen. Myös Kustaa IV Aadolf oli joitakin kuukausia vankina linnassa tultuaan syöksytyksi valtaistuimelta. Linnaan on käytetty myös asuntolinnana. (Lähde: Wikipedia 10.8.2019)
Linnan puutarha
Mariefred
Museorautatie |
![]() |
Ankkaperhe asuu täällä. |
Venelaiturista näkymä linnaan. |
Sellainen oli Mariefred ja Gripsholmin linna. Seuraavassa osassa matka jatkuu Lillehammeriin, yövymme Lillehammerin komeissa maisemissa, käymme hyppyrimäen laella ja jatkamme matkaa kohti korkeita vuoria, vuonomaisemaa ja ajamme hurjan Trollstigenin mutkat ylös saakka.
Pysyhän mukana🚘🌞
Kommentit
Lähetä kommentti