Siirry pääsisältöön

Autoreissu Baltiaan 15.-22.8.2005, Osa 1/2

Vanhojen muistelua

Välilevynpullistumani kanssa kamppaillessani en nyt saa nykyajasta paljoakaan positiivista irti, joten päätin taantua reilun yhdeksän vuotta taaksepäin. Miksi juuri tämä reissu? Selailin valokuva-albumeita ja löysin albumin välistä tämän matkan muistiinpanot. Tästä se alkaa, muistoja mm. Haapsalusta ja Saarenmaalta....

Muistiinpanot reissunpäältä.

Viro



Matkamme starttasi 15.8 klo 15.00 Helsingistä kohti Tallinnaa Nordic jet Linen lautalla. Tallinnassa emme viettäneet aikaa, vaan lähdimme samontein ajamaan pitkin pohjoisrannikkoa kohti länttä. 

Keila-Joan putoukset
Ehdimme ajaa n. 30 km Tallinnasta ja olimme jo ensimmäisen nähtävyyden äärellä. Tutustuimme Keila-Joan kylässä sijaitsevaan Keilan vesiputoukseen. Putous on 6m korkea ja 10m leveä. Putousta ympäröi maastopolku


Jatkoimme lyhyehkön pysähdyksen jälkeen matkaa pitkin Pakrin niemimaata ja Paldiskissa, niemen kärjessä pidimme ensimmäisen kahvitauon. Paldiskissa, n. 5 km keskustassa, aivan niemen kärjessä sijaitsee alhaalla kuvassa näkyvä Pakrin majakka.

:) Komeet oli näkymät.
Pakrin majakka. Rakennettu 1889, korkeus 52m
Pakrin niemimaalla on korkeita kalkkikivirantatörmiä. Ajoimme siinä rannikkoa myöden, mutta tiestössä ei ollut liiemmin kehumista. Tai ei niitä enää loppuviimein teiksi voinut edes sanoa, kärrypolkuja pikemminkin. Tässä vähän extremeä.

Hiukka lähellä reunaa oltiin!


Huomaa vasemmassa alanurkassa tie ja nuo kuopat!!!! Enemmän oli kuoppaa kuin tasaista tietä.
Edellä kuvatulta törmältä hurautimme vielä illan päätteeksi lähelle Haapsalua suojaiselle paikalle metsän reunaan ja yöpuulle. Autossa nukuttiin.

Haapsalu

Katunäkymää Haapsalusta


Saavuimme aamusta pikaiselle vierailulle tähän ihanaan kesäkaupunkiin. Haapsalu on 11 500 asukkaan kaupunki ja 1800 luvun alkupuolelta se on tullut tunnetuksi kylpyläkaupunkina, jossa on vieraillut Venäjän tsaareja ja muita suuria merkkihenkilöitä. Me tyydyimme hiukan kiertelemään kaupunkia ja vierailimme myös Piispanlinnan raunioilla ja sitä ympäröivässä puistossa. Jos kaupungista löytyy linna, siellä on käytävä.
Minä ja Haasalun Piispanlinna. Linnoitus perustettiin neljässä osassa 1200-luvulta alkaen. Nykyisin osa linnasta on restauroitu.
Seuraavaksi lähdemme ajamaan kohti Virtsua ja Muhun saaren lauttaa. Matkalla kohti lauttaa Lihulassa katsastimme vielä linnanraunioita, joista ei kuvamateriaalia ole. Mutta eksoottisesta Hiiekivestäpä on, joka myöskin sattui matkanvarrelle. Olin ratissa ja äkkäsin kyltin Hiiekivi tiensivussa. No eipä siinä, nähtävähän se oli ja jarrut pohjaan aikamoisesta vauhdista. Uukkari ja takaisin. Pasi katsoi minua hiukka hitaasti että mitä ihmettä! Niin...

Nähtävyys tämäkin. Täältä Siurosta olen kyllä löytänyt muutaman heimolaisen  :)

Muhu

Klo 12.00 lähdimme Virtsun satamasta kohti Muhu-saarta. Lauttamatka kesti n. 40min.
Lähdimme ajamaan kohti Saarenmaata ja pysähdyimme matkalla vielä Muhu-saarella Koguva-kyläyhteisöön.


Koguvan kylä on museokylä, jonka vanhimmat rakennukset ovat 1700-luvulta. Koguva antaa konkreettisen kuvan siitä kuinka paikalliset talonpojat ovat muinoin asuneet. Kaunis ja erikoinen kohde.

Kiviaidat ovat yli 200 vuotta vanhoja


Perinteisesti valmistettu olkikatto

Anglan tuulimyllyt

Ja taas matkaan. Ajoimme Saarenmaan puolelle ja jatkoimme matkaa pitkin pohjoisrannikkoa. Seuraavaksi eteemme tulivat Anglan tuulimyllyt.





Anglan tuulimyllyt sijaitsevat Upa-Leisi maantien varressa, tuulimyllymäellä. Alkuperäisestä yhdeksästä viisi on jäljellä.


Kaalijärvi

Kaalijärvi eli Kaalin kraateri sijaitsee 20 kilometrin päässä Kuresaaresta. Kraateri on syntynyt meteoriitin törmättyä maahan esihistoriallisella ajalla ja sen valleja on muinaisina aikoina vahvistettu kivimuurein.



Kuresaare




Vielä saman päivän aikana saavuimme Kuressaareen. Kuressaari on Saarenmaan maakunnan pääkaupunki. Piispanlinna on saaren tunnetuin nähtävyys ja kaupunki on syntynyt linnan ympärille 1800-luvun loppupuolella.

Emme varanneet hotellia etukäteen ja ensimmäisenä kaupunkiin saavuttuamme oli edessä majoituksen etsintä. Löysimme aikamme kierreltyämme Daissy-motellin ja kirjauduimme sisään yhdeksi yöksi.


Kuressaaren Piispanlinna

17.8, kolmannen matkapäivän aamu. Aamiaisen syötyämme kirjaudumme ulos Motellista ja läksimme katsastamaan kaupungin tärkeintä päänähtävyyttä, eli Piispanlinnaa.


1300-luvulla rakennettu linnoitus on on parhaiten säilynyt keskiaikainen linnoitus koko Baltiassa. 





Vanha puu Virossa


Kohti Pärnua

Linnavierailun jälkeen läksimme ajamaan kiireenvilkkaa kohti lauttaa ja seuraavaa päämääräämme. Lautan lähtöaika oli 14.00. Matkasimme ilman kummempia pysähdyksiä kohti etelää. Kuressaaresta Pärnuseen taittui matkaa n. 150km. Tarkoitus oli viettää kaupungissa 2 yötä.


Pärnu


Festivaalit ja markkinat olivat jo menneet, tanhuun saimme tyytyä. Esitys oli toki hieno.

Pärnu sijaitsee eteläisessä Virossa, Itämeren rannalla. Tämä on vuodesta 1996 ollut Viron kesäpääkaupunki. Kaupungista löytyy rantaelämää, useita festivaaleja, konsertteja ja markkinoita. Kylpylöihin matkataan kesäkauden ulkopuolellakin. Elokuun loppupuolella ei enää kesätapahtumia ollut jäljellä ja kaupungissa oli rauhallista. Rannalla kävimme kävelemässä, mutta yleisökato oli aikamoinen. Suhteellisen kova tuuli lienee ollut syynä.



Viidennen matkapäivän aamun koittaessa läksimme ajamaan kohti Latviaa ja Jurmalaa. Ajoimme pitkin Via Balticaa Riian tienoille ja jatkoimme pitkin rannikkoa loputonta hiekkarantaa ihastellen. Matkaa etapille kertyy n. 200km.


Jurmala

Jurmala on Baltian maiden suurin merenrantakylpyläkaupunki. Jurmala sijaitsee 25 km päässä pääkaupungista Riiasta Riianlahden rannalla Minibussi tai juna kuljettaa vaivattomasti vierailijoita Riian ja Jurmalan välillä. Jurmalassa on upeaa luontoa, ihania hiekkadyynejä ja silmänkantamattomiin ulottuvaa hiekkarantaa. Arkkitehtuurista mainittakoon omaleimaiset, vanhat puutalot, hienoimpina pitsihuvilat.

Jurmala, pitsihuvila


Tämä oli meidän ensimmäinen vierailu Jurmalassa. Tämän jälkeen olemme käyneet useaan otteeseen tässä ihanassa, pienessä, sympaattisessa merenrantakaupungissa. Pieni lepotauko oli nyt paikallaan ja pienen kaupunkikierroksen jälkeen jatkoimme jälleen matkaa.

Kuldiga

Jurmalasta matkasimme kohti Kuldigaa, etäisyyttä näiden kaupunkien välillä on 128 km. Perillä meitä odotti Venta-joella sijaitseva Euroopan levein vesiputous, Venta Rumba. Leveydeltään se on 249m ja korkeus on n. 2 m.

Venta-joki ja Venta Rumba-vesiputous

Venta Rumba
Juurikaan muuta nähtävää ei alueella ollut, joten jatkoimme vesiputouksen nähtyämme matkaamme. Seuraava määränpää oli Jelgava, aina vaan etelämmäksi ajettiin. Kuldigasta Jelgavaan tuli matkaa 131 km. Viides matkapäivä alkoi kääntyä iltaan ja ennen Jelgavaan pääsyä pysähdyttiin yöksi matkan varrelta löytyneelle P-paikalle. Aamulla herättyämme kävimme läheisellä huoltoasemalla hoitamassa aamutoimet ja siitä se uusi matkapäivä lähti taas käyntiin.

Jelgava

Jelgavassa kävimme katsastamassa pintapuolisesti 1800-luvulla rakennetun barokkipalatsin.

Upealta näyttää kauempaa

Tässä totuus, eli hiukan rapistumaan on päässyt







Tästä jatkoimme matkaa kohti Rundalen Barokkilinnaa. Kuudes matkapäivä oli vasta alussa

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kellarin täysi muodonmuutos

Kuva 1. Lähtötilannetta Moikka. Olen jonkun kerran jo viitannut talomme kellariremonttiin. Tila on nyt valmis ja nyt on aika syventyä remonttiin ja muutoksiin täysillä. Lähdemme etenemään todellakin aivan pohjalta ja suunta on vain ja ainoastaan ylöspäin. Turvallista matkaa! Pientä alustusta Vuonna 2000 me muutimme tähän 1956 rakennettuun rintamamiestaloon. Paria vuotta myöhemmin teetimme suuren remontin, jonka yhteydessä oli tarkoitus remontoida myös kellarikerros. Remontin laajuus yllätti sillä kertaa ja kellariremontti jäi hamaan tulevaisuuteen. Siitä saakka kun muutimme tänne, Pasi on haaveillut saavansa oman soittokämpän kellariin. Saimme aikoinaan itse piikattua vanhan sementtilattian pois, mutta siihen se sitten jäikin. Raha ratkaisee. Lainatilanteen parantuessa meillä oli lopultakin mahdollisuus rahoittaa tämä remontti. Talo on salaojitettu ja patolevy kiertää muuria. Ei ulkopuolista eristystä. Suunnitelma Suunnitelmana on saada kellariin harrastetila, jossa o...

Syksyinen päiväreissu Kustaviin

  Sunnuntaina aamutuimaan lähdimme viemään Monaa päivähoitoon hoitolaan ja sitten nokka kohti Kustavia. Alkuperäinen suunnitelma oli käydä Hangossa kuvausreissulla, mutta se reissu olisi vaatinut yöpymisen jossain siellä suunnilla ja sopivaa majoitusta ei löytynyt millään. Monakin olisi joutunut yöpymään hoitolassa, joten jätimme Hangon ympäristöineen suosiolla ensi kesään. Toiveissa olisi saada otettua hyviä lintukuvia ja ehkäpä joku uusi lajikin tulisi vastaan. Siuro-Yläne-Uusikaupunki-Kustavi-Vuosnainen-Kustavi-Mynämäki-Siuro Matkaan Syksyisen aamun usvaa vielä näkyvissä, vaikka aurinko oli jo aikaa noussut. Heinijärventieltä kuvattu. Hauska idea ja olipa kauniina säilynyt kukkapelto💓 Tie 249, pian Sastamalassa. Sastamalasta lähdemme ajamaan Pyhäjärven etelänpuoleista reittiä ja saavumme Yläneelle. Tieltä pilkottaa mielenkiintoisen näköinen kirkko, tutustummepa seuraavaksi siihen. Yläneen Pyhän Olavin kirkko Komea punainen puukirkko sieltä ruskan värjäämien puiden takaa pilkist...

Hattulan Pyhän Ristin kirkko

Yksi tämän kesän löydöistä. Löysin tämän kirkon netissä surffaillessani, jotain tietoa holvikaarista taisin onkia. Nuo upeat holvikaaret ja etenkin seinämaalaukset iskivät tajuntaani. Kun tajusin, että Kirkon sijainti on järkevän matkan päässä kotoa, päätin vierailla paikanpäällä. Keskiaikaiset kirkot kiinnostavat aina ja etenkin tällaiset aarteet. Sisäänkäynti hautausmaan puoleisesta portista. Tälle rautakehikolle en löytänyt merkitystä. Hieno. Kellotapuli. Yläosa on vuodelta 1813. Historia Hattulan Pyhän ristin kirkko on Hämeen vanhin kirkko. Nykyarvioiden mukaan tämä täysgotiikkaa edustava kirkko on rakennettu 1400-luvulla. Keskiajalla tunnettu pyhiinvaelluskohde. Asehuonetta lukuun ottamatta kirkko on rakennettu lähes kokonaan tiilestä, josta johtuen kirkon rakennusvaiheet on yhdistetty Hämeen linnan rakennusvaiheisiin. Molemmat sijaitsevat Hämeen Härkätien läheisyydessä. 1400-luvun loppupuoli ja 1500-luvun alku olivat Hämeen linnan loi...